Wybierz swój język

Start IB PAN w dostępność (DOSTEP)

Finansowanie
Europejski Fundusz Społeczny Plus (EFS+): Program Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021-2027 (FERS)
Instytucja pośrednicząca
Narodowe Centrum Badań i Rozwoju (NCBR)
Wartość projektu
2 035 500 zł, w tym wysokość wkładu z Funduszy Europejskich: 1 973 460 zł
Numer
FERS.03.01-IP.08-0003/24-00
Okres
2024–2027
Partner
Fundacja Instytutu Rozwoju Regionalnego (FIRR)
Koordynator
Dr hab. Grażyna Szarek-Łukaszewska (IB PAN), dr Anna Rdest (FIRR)

Streszczenie

Instytut Botaniki im. W. Szafera PAN (Lider) wraz z Fundacją Instytutu Rozwoju Regionalnego (Partner), w ramach programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021–2027 współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus, realizuje projekt, którego celem jest niwelacja barier w dostępie do nauki i edukacji dla osób ze szczególnymi potrzebami wynikającymi ze stanu zdrowia, w tym OzN (osób z niepełnosprawnościami), studiujących, pracujących, współpracujących lub korzystających z oferty IB PAN.

Czas trwania projektu: od 01.09.2024 do 28.02.2027.

Planowane działania:

  1. Organizacja środowiska do realizacji wsparcia OzN.
  2. Upowszechnienie informacji dotyczącej środowiska wsparcia OzN na stronie internetowej w formie dostępnej.
  3. Stworzenie i/lub uzupełnienie procedur dotyczących wsparcia OzN.
  4. Podniesienie poziomu wiedzy kadry IB PAN w zakresie niepełnosprawności poprzez udział w szkoleniach świadomościowych i specjalistycznych.
  5. Uzyskanie szczegółowej wiedzy na temat istniejących barier architektonicznych i informacyjno-komunikacyjnych.
  6. Opracowanie katalogu usług wspierających doktorantów OzN do upowszechnienia ich w formie dostępnej na stronie internetowej i wykorzystania w tworzeniu długoletniej polityki niwelowania barier w dostępności OzN do edukacji i pracy naukowej.

#FunduszeUE

Rezultaty projektu

  1. Organizacja środowiska do realizacji wsparcia OzN:
    • stworzenie jednostki ds. dostępności na stałe umocowanej w strukturze organizacyjnej IB PAN z siedzibą w pełni dostępną architektonicznie i dostępną w zakresie informacyjno-komunikacyjnym i cyfrowym oraz wyposażoną w technologie wspierające – w trakcie realizacji: prowadzone są prace nad opracowaniem zasad działania Biura ds. Wsparcia tj. misją, zakresem kompetencji BW, jego powiązaniem ze strukturą organizacyjną Szkoły Doktorskiej poprzez zadania Doradcy Edukacyjnego; wyłoniono wykonawcę do przeprowadzenia modernizacji pomieszczenia w celu przygotowania biura BW przy ul. Lubicz 46 w Krakowie;
    • poprawa poziomu dostępności cyfrowej strony internetowej IB PAN i BIP – w trakcie realizacji: odebrano wykonanie strony internetowej przez firmę perfekcyjneStrony.pl; obecnie trwają testy strony i stopniowe udostępnianie treści w niej zawartych;
    • poprawa poziomu dostępności informacyjno-komunikacyjnej sali wykładowo-konferencyjnej wykorzystywanej do celów edukacyjnych (w tym do prowadzenia zajęć w ramach Szkoły Doktorskiej) i naukowych przez doktorantów i kadrę IB PAN – w trakcie realizacji: trwają prace związane z procesem wykonania inwestycji udostępnienia poziomu 1 w budynku B przy ul. Lubicz 46 w Krakowie.
  2. Upowszechnienie informacji dotyczącej środowiska wsparcia OzN na stronie internetowej w formie dostępnej – w trakcie realizacji: przeprowadzono wizje lokalne wszystkich budynków IB PAN; trwają prace nad udostępnieniem na stronie internetowej wyników weryfikacji dostępności architektonicznej obiektów IB PAN wykorzystywanych przez doktorantów/-ki Szkoły Doktorskiej.
  3. Stworzenie i/lub uzupełnienie procedur dotyczących wsparcia OzN – w trackie realizacji: trwają prace nad wewnętrznymi procedurami związanymi ze strukturą organizacyjną wsparcia OzN w IB PAN oraz procedurami IB PAN poprawiającymi dostępność dla OzN.
  4. Podniesienie poziomu wiedzy kadry IB PAN w zakresie niepełnosprawności poprzez udział w szkoleniach świadomościowych i specjalistycznych.
  5. Uzyskanie szczegółowej wiedzy na temat istniejących barier architektonicznych i informacyjno-komunikacyjnych – w trakcie realizacji: trwają prace nad określeniem dostępności informacyjno-komunikacyjnej IB PAN; przeprowadzono wizje lokalne wszystkich budynków IB PAN; informacja na stronę internetową o barierach i planach ich likwidacji są w trakcie opracowania.
  6. Opracowanie katalogu usług wspierających doktorantów OzN do upowszechnienia ich w formie dostępnej na stronie internetowej i wykorzystania w tworzeniu długoletniej polityki niwelowania barier w dostępności OzN do edukacji i pracy naukowej – w trakcie realizacji: opracowano wzory dokumentów dostępnych dla Szkoły Doktorskiej; prowadzono prace nad nad zmianami w regulacjach Szkoły Doktorskiej dotyczących dostępności procesu edukacji i rekrutacji; trwają prace nad znalezieniem źródeł wydatków związanych ze wsparciem działań edukacyjnych oraz nad katalogiem usług wsparcia kształcenia osób ze szczególnymi potrzebami do upowszechnienia na stronie internetowej.

Zgłaszanie niezgodności projektów FERS z postanowieniami KPON

Istnieje możliwość zgłaszania do Instytucji Zarządzającej lub Instytucji Pośredniczącej podejrzenia o niezgodności projektu lub działań beneficjenta z Konwencją o prawach osób niepełnosprawnych sporządzoną w Nowym Jorku dnia 13 grudnia 2006 r. (Dz. U. z 2012 r. poz. 1169, z późn. zm.), zwanej dalej "KPON". Sygnały, zgłoszenia lub skargi dotyczące wystąpienia niezgodności projektów FERS z postanowieniami KPON mogą przekazywać osoby fizyczne (uczestnicy projektów lub ich pełnomocnicy i przedstawiciele), instytucje uczestniczące we wdrażaniu funduszy Unii Europejskiej, strona społeczna (stowarzyszenia, fundacje), za pomocą (w każdym poniższym przypadku uznaje się zgłoszenie za przekazane w formie pisemnej):

  1. poczty tradycyjnej – w formie listownej na adres ministerstwa (Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej, ul. Wspólna 2/4, 00-926 Warszawa) lub adres Instytucji Pośredniczącej (Narodowe Centrum Badań i Rozwoju, ul. Chmielna 69, 00-801 Warszawa);
  2. skrzynki nadawczej e-puap Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej lub Narodowego Centrum Badań i Rozwoju.

Foto: pexels.com.