Start IB PAN w dostępność (DOSTEP)
Streszczenie
Instytut Botaniki im. W. Szafera PAN (Lider) wraz z Fundacją Instytutu Rozwoju Regionalnego (Partner), w ramach programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021–2027 współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus, realizuje projekt, którego celem jest niwelacja barier w dostępie do nauki i edukacji dla osób ze szczególnymi potrzebami wynikającymi ze stanu zdrowia, w tym OzN (osób z niepełnosprawnościami), studiujących, pracujących, współpracujących lub korzystających z oferty IB PAN.
Czas trwania projektu: od 01.09.2024 do 28.02.2027.
Planowane działania:
- Organizacja środowiska do realizacji wsparcia OzN.
- Upowszechnienie informacji dotyczącej środowiska wsparcia OzN na stronie internetowej w formie dostępnej.
- Stworzenie i/lub uzupełnienie procedur dotyczących wsparcia OzN.
- Podniesienie poziomu wiedzy kadry IB PAN w zakresie niepełnosprawności poprzez udział w szkoleniach świadomościowych i specjalistycznych.
- Uzyskanie szczegółowej wiedzy na temat istniejących barier architektonicznych i informacyjno-komunikacyjnych.
- Opracowanie katalogu usług wspierających doktorantów OzN do upowszechnienia ich w formie dostępnej na stronie internetowej i wykorzystania w tworzeniu długoletniej polityki niwelowania barier w dostępności OzN do edukacji i pracy naukowej.
#FunduszeUE
Rezultaty projektu
- Organizacja środowiska do realizacji wsparcia OzN:
- stworzenie jednostki ds. dostępności na stałe umocowanej w strukturze organizacyjnej IB PAN z siedzibą w pełni dostępną architektonicznie i dostępną w zakresie informacyjno-komunikacyjnym i cyfrowym oraz wyposażoną w technologie wspierające – w trakcie realizacji: prowadzone są prace nad opracowaniem zasad działania Biura ds. Wsparcia tj. misją, zakresem kompetencji BW, jego powiązaniem ze strukturą organizacyjną Szkoły Doktorskiej poprzez zadania Doradcy Edukacyjnego; wyłoniono wykonawcę do przeprowadzenia modernizacji pomieszczenia w celu przygotowania biura BW przy ul. Lubicz 46 w Krakowie;
- poprawa poziomu dostępności cyfrowej strony internetowej IB PAN i BIP – w trakcie realizacji: odebrano wykonanie strony internetowej przez firmę perfekcyjneStrony.pl; obecnie trwają testy strony i stopniowe udostępnianie treści w niej zawartych;
- poprawa poziomu dostępności informacyjno-komunikacyjnej sali wykładowo-konferencyjnej wykorzystywanej do celów edukacyjnych (w tym do prowadzenia zajęć w ramach Szkoły Doktorskiej) i naukowych przez doktorantów i kadrę IB PAN – w trakcie realizacji: trwają prace związane z procesem wykonania inwestycji udostępnienia poziomu 1 w budynku B przy ul. Lubicz 46 w Krakowie.
- Upowszechnienie informacji dotyczącej środowiska wsparcia OzN na stronie internetowej w formie dostępnej – w trakcie realizacji: przeprowadzono wizje lokalne wszystkich budynków IB PAN; trwają prace nad udostępnieniem na stronie internetowej wyników weryfikacji dostępności architektonicznej obiektów IB PAN wykorzystywanych przez doktorantów/-ki Szkoły Doktorskiej.
- Stworzenie i/lub uzupełnienie procedur dotyczących wsparcia OzN – w trackie realizacji: trwają prace nad wewnętrznymi procedurami związanymi ze strukturą organizacyjną wsparcia OzN w IB PAN oraz procedurami IB PAN poprawiającymi dostępność dla OzN.
- Podniesienie poziomu wiedzy kadry IB PAN w zakresie niepełnosprawności poprzez udział w szkoleniach świadomościowych i specjalistycznych.
- Uzyskanie szczegółowej wiedzy na temat istniejących barier architektonicznych i informacyjno-komunikacyjnych – w trakcie realizacji: trwają prace nad określeniem dostępności informacyjno-komunikacyjnej IB PAN; przeprowadzono wizje lokalne wszystkich budynków IB PAN; informacja na stronę internetową o barierach i planach ich likwidacji są w trakcie opracowania.
- Opracowanie katalogu usług wspierających doktorantów OzN do upowszechnienia ich w formie dostępnej na stronie internetowej i wykorzystania w tworzeniu długoletniej polityki niwelowania barier w dostępności OzN do edukacji i pracy naukowej – w trakcie realizacji: opracowano wzory dokumentów dostępnych dla Szkoły Doktorskiej; prowadzono prace nad nad zmianami w regulacjach Szkoły Doktorskiej dotyczących dostępności procesu edukacji i rekrutacji; trwają prace nad znalezieniem źródeł wydatków związanych ze wsparciem działań edukacyjnych oraz nad katalogiem usług wsparcia kształcenia osób ze szczególnymi potrzebami do upowszechnienia na stronie internetowej.
Zgłaszanie niezgodności projektów FERS z postanowieniami KPON
Istnieje możliwość zgłaszania do Instytucji Zarządzającej lub Instytucji Pośredniczącej podejrzenia o niezgodności projektu lub działań beneficjenta z Konwencją o prawach osób niepełnosprawnych sporządzoną w Nowym Jorku dnia 13 grudnia 2006 r. (Dz. U. z 2012 r. poz. 1169, z późn. zm.), zwanej dalej "KPON". Sygnały, zgłoszenia lub skargi dotyczące wystąpienia niezgodności projektów FERS z postanowieniami KPON mogą przekazywać osoby fizyczne (uczestnicy projektów lub ich pełnomocnicy i przedstawiciele), instytucje uczestniczące we wdrażaniu funduszy Unii Europejskiej, strona społeczna (stowarzyszenia, fundacje), za pomocą (w każdym poniższym przypadku uznaje się zgłoszenie za przekazane w formie pisemnej):
- poczty tradycyjnej – w formie listownej na adres ministerstwa (Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej, ul. Wspólna 2/4, 00-926 Warszawa) lub adres Instytucji Pośredniczącej (Narodowe Centrum Badań i Rozwoju, ul. Chmielna 69, 00-801 Warszawa);
- skrzynki nadawczej e-puap Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej lub Narodowego Centrum Badań i Rozwoju.

Foto: pexels.com.
